חיוב כתובה – לא תמיד!!!

חיוב כתובה

חיוב כתובה הינו חיוב שתקנו חכמים לפני מאות שנים מתוך מטרה להפחיד את הבעל לגרש את האישה ללא שיש לו עילה לגירושין מוצדקת.

תקנה זו נתקנה בזמן שהבעל היה יכול לגרש את האישה הסרבנית גט בעל כורחה, כך שלאישה לא היה כל הגנה ראויה שהבעל לא יוכל לזרוק את האישה ללא סיבה מוצדקת.

אך כיום לפי החוק לא ניתן לגרש את האישה בעל כרוחה, כך שהסיבה לתקנה לא קיימת, אך מכל מקום כל הבעלים מתחייבים בעת החופה לשלם לאישה סכום נאה ככל והנישואין יעלו על קיצם באשמת הבעל, כשחיוב זה הוא חלק מחיובי הכתובה.

אך האם בכל מקרה קיימת לבעל חיוב כתובה או שמא הבעל יכול לחמוק מתשלום הכתובה, על כך ועוד במאמר שלפנינו.

חיוב כתובה במרידת הבעל בלבד

לפירוק התא המשפחתי יכולות להיות סיבות שונות ומגוונות חלקם בגלל דברים קשים יותר וחלקם בגלל קשים פחות.

אך בכל מקרה חיוב כתובה יכולה להיות אך ורק במקרה בו הבעל הוא שאשם בפירוק התא המשפחתי ואילו האישה היא שהגישה תביעה לשלום בית וניסתה לשקם את חיי הנישואין.

אך ככל והאישה הינה אישה מורדת והיא אשר מאסה בבעלה ובחרה לסיים את חיי הנישואין, הרי שהיא תאבד את כתובתה.

מסיבה זו אנו נראה תופעה בו אחד מבני הזוג שמבקש להצליח בתביעת הכתובה מגיש תביעת שלום בית מתוך מטרה להצטייר כביכול הוא שמבקש לשקם את חיי הנישואין, ואילו בן הזוג השני הוא שמבקש לפרק את התא המשפחתי.

כמובן שאין די רק בהגשת התביעה לשלום בית, אלא בית הדין הרבני אכן יבחן את כנות התביעה, או שהמטרה היחידה היא להצליח בתביעה לחייב כתובה.

אישה מורת שזוכה בתביעת הכתובה

חשוב להדגיש כי למרות שניתן לומר באופן כללי שהזכייה בתביעת כתובה היא מי שמבקש להשיג את שלום הבית, אך הדבר אינו בהכרח שכן לפעמים יהיה חיוב כתובה למרות שהאישה היא שהגישה את תביעת הגירושין.

לדוגמה, ככל והאישה תגיש תביעת גירושין בנימוק שהבעל בוגד, ואכן האישה תצליח להוכיח כי מדובר בגירושין בעקבות בגידה של הבעל, אז למרות שהאישה היא שהגישה את תביעת הגירושין, האישה תזכה במלוא תשלום הכתובה.

הסיבה לכך נעוצה בכך שהפרה בוטה של אחד מבני הזוג בחיי הנישואין מקנה זכות לבן הזוג השני לדרוש גירושין ללא הפסד בתביעת הכתובה.

להיפך, ככל והאישה תטען מחד כי הבעל בוגד ומאידך היא תבקש לעשות שלום בית, הדבר עלול להתפרש כחוסר תום לב, שכן הכיצד אישה שטוענת שבעלה בוגד בה היא רוצה שלום בית.

חיוב כתובה – לא תמיד!!!

חיוב כתובה לא בכל מחיר

לאחר שהאישה הצליחה להוכיח כי הבעל הוא האשם היחידי בפירוק התא המשפחתי עדיין עליה להצליח במוקש נוסף והוא גובה סכום הכתובה.

אם מדובר בסכום כתובה גבוה של מאות אלפי שקלים, ישנם שטוענים שבית הדין צריך לעשות פשרה בגובה הסכום שכן רוב הבעלים בעת חתימתם על שטר הכתובה לא היו מודעים שאכן בפועל יש חיוב כתובה, והדבר היה נראה להם רק "טקס דתי" או התחייבות שלא באמת מתחייבים.

מאידך, ישנם שמתנגדים לכך בנימוק ששטר כתובה הינו שטר מחייב ככל שטר, ולכן על בית הדין לפעול לפי שורת הדין.

למעשה כיום ככל ומדובר בסכום של מיליון ₪ ומעלה בית הדין הרבני יערוך פשרה, אך אם מדובר בסכום של כמה מאות אלפי שקלים בודדים, בית הדין הרבני יחייב את הבעל במלוא הכתובה.

חיוב כתובה מול תביעת חלוקת רכוש

במקרים בהם מתנהלת תביעה לחלוקת רכוש לפי חוק חלוקת רכוש בין בני זוג בו כל אחד מבני הזוג מקבל מחצית מהזכויות שנצברו ללא כל הבדל האם הבעל הוא שהביא את הזכויות או שהאישה הביאה את הזכויות, הדבר עלול להשליך על חיוב הכתובה.

הסיבה לכך היא שלפי ההלכה לאישה אין זכויות פנסיה ממה שצבר הבעל במהלך הנישואין, כך שלא יכולים מחד לחייב את הבעל בכתובה שמקורה היא לפי ההלכה, ומאידך לחייב את הבעל לשלם לאישה מחצית מהזכויות שהוא צבר לפי החוק.

מסיבה זו בית הדין הרבני יעדיף לדון קודם בתביעת חלוקת רכוש לבדוק מה הם זכויות האישה בגירושין כשרק לאחר מכן ככל והאישה לא קיבלה זכויות כספיות, הרי שהוא ידון בתביעת הכתובה.

אישה שבכל זאת מעדיפה שבית הדין הרבני יקדים לדון בתביעת הכתובה לפני התביעה לחלוקת רכוש, יכולה להצהיר שככל והיא תזכה בתביעת הכתובה, הרי שהיא מוותרת על זכויות הפנסיה של הבעל, כך שלמעשה היא בוחרת רק את הכתובה.

תביעת כתובה על ידי טוען רבני

כיום יותר ויותר זוגות מעדיפים להגיש את תביעת הכתובה על ידי טוען רבני הבקיא יותר טוב מעורך דין בהלכות של חיוב כתובה.

אוכל לומר לכם כי משרדינו מסייע לעורכי דין מהשורה הראשונה היודעים כי לתביעת כתובה יש צורך להיעזר בשירותיו של טוען רבני.

הידע ההלכתי הרחב שיש לטוען רבני שעבר את המבחנים הקשים שנערכו על ידי הנהלת ביתי הדין הרבניים הוא שיכול להוביל אתכם להצלחה בתביעת הכתובה.

אל תהססו צרו קשר כעת עם משרדינו טוען רבני יהודה אבלס.

צפו בסרטון בנושא חיוב כתובה:

 

ליצירת קשר עם יהודה אבלס, נא למלא פרטים או לחייג: 073-3745068
יהודה אבלס

יהודה אבלס

הרב יהודה אבלס הנו טוען רבני, מנהל מדור גירושין ופורום באתר רבנות. בעל ידע ובקיאות רבה בתחומי ההלכה השונים, ובצורת הדיון בבתי הדין.

יהודה אבלס – טוען רבני מוסמך

הרב יהודה אבלס הנו טוען רבני, מנהל מדור גירושין ופורום באתר רבנות. בעל ידע ובקיאות רבה בתחומי ההלכה השונים, ובצורת הדיון בבתי הדין.

ידיעתו הרחבה גם בתפיסת העולם התורנית המדריכה את הדיינים תאפשר לו לייצג אותך בצורה המיטבית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם פרטים נוספים:
או חייגו עכשיו:

אולי תרצו לקרוא גם את:

כמה מזונות משלמים

כמה מזונות משלמים?

כמה מזונות משלמים עבור ילד אחד? וכמה מזונות משלמים כשיש מספר ילדים? האם יש הבדל בין גובה דמי המזונות בבית הדין הרבני לעומת מזונות בבית

קרא עוד »
דילוג לתוכן